Niet iedere basisschool heeft een (enthousiaste) ICC'er en sommige basisscholen zullen er misschien zelfs nog nooit van gehoord hebben. En dat terwijl de taak van een intern cultuurcoördinator nou juist zo belangrijk (en leuk) is! Om jou te informeren en te enthousiasmeren voor ICC en cultuureducatie, laat ik aan de hand van een interview met een ICC'er zien wat een intern cultuurcoördinator voor taken heeft en hoe verreikend dit kan zijn!
Om meer te weten te komen over een intern cultuurcoördinator, spreek ik met Jack Engelen, basisschoolleerkracht én ICC'er op Kindcentrum Willem Alexander te Steenwijk.
____________________________________________________________________
De taken van een ICC'er verschillen per basisschool. Welke taken heb jij als ICC'er en waarom zijn deze taken volgens jullie van belang?
Als ICC'er...
- Zet je in samenspraak
met de directie het cultuurbeleid op school uit
Samen met mijn directeur bespreek ik
1 keer in de 4 weken de stand van zaken.
- Ben je aanspreekpunt
voor collega's en voor culturele instellingen
De collega’s bespreken met mij hun
culturele jaaragenda en moeten minimaal 4 keer per jaar een cultureel uitstapje
maken of iemand in de klas uitnodigen. Dit bespreken ze met mij en ik zorg voor
een planning (schoolbreed).
Ook heb ik 1 x per 2 maanden overleg met Scala en de Gemeente Steenwijkerland.
De gemeente Steenwijkerland zorgt voor het cultuur menu waaruit scholen
voordelig bepaalde activiteiten kunnen kiezen. Met Scala doen wij al enkele
jaren een traject wat betreft: Erfgoed. Wij willen kinderen vooral kennis laten
maken met de cultuur om zich heen.
In groep 1/2 zijn we vooral bezig dicht bij de kinderen zelf, in groep 3/4 gaat
dat alweer iets meer richting de omgeving waarin ze wonen, in groep 5/6 pakken
we de wijk/stad en in 7/8 gaat het om de gemeente Steenwijkerland.
- Weet je welke
culturele instellingen er in de omgeving van de school zijn
Wij werken vooral samen met Scala.
Samen ontwikkelen wij doorgaande leerlijnen voor de school. Dit doen wij o.a.
in de vorm van een pilot leerlijn beeldende kunst en een pilot leerlijn
erfgoed. Twee projectleiders van Scala werken samen met vertegenwoordigers van
basisscholen en medewerkers van culturele instellingen aan de ontwikkeling van
deze leerlijnen. Het streven daarbij is dat de leerlijnen onderdeel gaan
uitmaken van het leerplan van de school en dat er aansluiting plaatsvindt bij andere
vakken.
Zowel in de leerlijn
erfgoed als de leerlijn beeldend staan onderwerpen uit de canon van
Steenwijkerland centraal. De canon geeft een beeld van de geschiedenis van de
regio waarvan diverse aspecten in de leerlijnen belicht worden. Door het erfgoed
uit de eigen omgeving te betrekken leren kinderen over het verleden en het
belang om dit te bewaren voor de toekomst. Tevens verbindt het leerlingen met
hun omgeving en achtergrond en wordt het identiteitsbesef ontwikkeld.
De leerlijn erfgoed
wordt voor een deel een zogenaamde basis-leerlijn met daarin onderwerpen uit de
regio Steenwijkerland en voor een deel schoolspecifiek. Voor het school
specifieke deel wordt gebruik gemaakt van erfgoedonderwerpen uit de directe
schoolomgeving. Zo zullen de lesonderwerpen nog meer betekenis krijgen voor de
leerlingen.
Binnen de leerlijnen
erfgoed en beeldend worden verwijzingen naar elkaar gemaakt, zodat op
verschillende manieren rondom een bepaald thema geleerd kan worden en een hoger
leerrendement ontstaat.
In aansluiting op de
leerlijnen wordt een buitenschools aanbod ontwikkeld waardoor er een verbinding
ontstaat tussen binnenschools en buitenschools. Hiermee krijgen kinderen de
mogelijkheid om hun talenten verder te ontwikkelen.
- Onderhoud je
contacten met culturele instellingen
Ja minimaal 1 x per 2 maanden.
- Zoek je actief naar
passend aanbod
Ja wij zijn op school constant opzoek
naar nieuwe ideeën.
- Bewaak je de
kwaliteit van het cultuuronderwijs op school
4 keer per jaar is dit een agendapunt en
evalueren wij het cultuuraanbod bij ons op school.
- Ben je in staat de
kwaliteit van educatief aanbod te beoordelen
Dit doen wij samen met het gehele team.
Wat zijn positieve onderdelen die wij willen behouden en welke onderdelen zien
wij niet zitten en kunnen we beter aanpassen of niet meer gaan gebruiken.
- Stimuleer je collega's
Ja, al is dit soms best moeilijk. Enkele collega’s doen alles zelf omdat ze dit
ook erg waardevol vinden, leerkrachten die hier persoonlijk minder affiniteit
mee hebben zijn moeilijker te stimuleren.
Wat is jouw
motivatie, waarom oefen jij deze taak uit?
Kinderen leren hun eigen ideeën, belevenissen, waarnemingen en gevoelens vorm te geven in voor hen zelf en anderen begrijpelijke en aantrekkelijke vorm. Ze durven over hun ervaringen, gevoelens en ideeën te communiceren en deze te presenteren aan hun groep of aan een breder publiek. Kinderen leren diverse technieken, materialen en vaardigheden te beheersen. Dit zal veelvuldig aan de orde zijn tijdens de handvaardigheid, teken, drama en muzieklessen. De kinderen worden toegerust voor de toekomst, zodat zij straks adequaat kunnen participeren in de samenleving: kunst en cultuur vormen daar een onderdeel van. Kinderen ontmoeten en werken samen met kunstenaars, professionals en amateurs uit de wereld van kunst en cultuur.
Wat is volgens jou zelf het belang van jouw
functie?
Als cultuurcoördinator moet ik goed
kunnen organiseren en samenwerken binnen en buiten mijn school. Ik heb een planmatige
aanpak, communiceer intensief met culturele instellingen, het schoolteam en (externe)
collega's. Ook probeer ik leerlingen, ouders en collega's te motiveren en te
inspireren. Daarnaast heb ik zelf affiniteit met en kennis van de verschillende
kunstdisciplines, wereld-oriënterende vakken, cultureel erfgoed en nieuwe
media.
Waar loop je als
ICC'er tegenaan?
Vooral het motiveren
van enkele collega’s. Zoals ik al eerder aangaf moet het jezelf interesseren.
Iets wat je zelf interesseert zal je ook vaker toepassen binnen je klas. In
bepaalde groepen doen de leerkrachten heel veel op dit gebied en in andere
groepen moet ik als icc’er constant druk uit oefenen om ze consequent bezig te
laten zijn met cultuureducatie.
Waar krijg je
energie van bij het uitoefenen van de taak als ICC'er?
Wanneer kinderen erg
enthousiast zijn over een bepaalde activiteit. Ik werk op een school waarin de
kinderen niet veel meekrijgen vanuit hun gezin. Één ouder gezinnen met een
bepaald opleidingsniveau kiezen niet zo gauw voor een cultureel uitstapje en
daarom is het zo mooi om de kinderen te zien genieten van de activiteiten die
wij op school organiseren.
Wat demotiveert je
bij het uitoefenen van de taak als ICC'er?
Subsidie aanvragen die
steeds minder vaker worden gehonoreerd, je bent soms uren bezig om maar een
beetje subsidie te kunnen krijgen.En ik kan mij
persoonlijk altijd erg irriteren aan collega’s die de basisschool puur zien
als: reken/spelling/taal fabriek. Mijn opvatting is: Je bent een basisschool
die een basis wil leggen op alle domeinen. Je wilt kinderen klaar maken voor de
maatschappij van later en daar hoort cultuur gewoon bij. Basisonderwijs is meer
dan alleen rekenen, spelling en taal.
____________________________________________________________________
Wat neem ik nu zelf mee uit dit interview? Wat voor soort ICC'er wil ik graag worden?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het erg interessant vond om een ICC'er te interviewen. Zelf zit ik nog midden in het leerproces en weet er dus zeker nog niet alles over. Dit interview gaf mij veel nieuwe informatie en verduidelijking, vooral op het gebied van de taken. Ook heeft ICC'er Jack mij weten te motiveren voor de specialisatie. Het is mooi om te zien hoe zijn taak de school verrijkt. Zelf hoop ik met net zoveel enthousiasme deze taak later uit te voeren op een basisschool. Als ICC'er...
Zowel in de leerlijn erfgoed als de leerlijn beeldend staan onderwerpen uit de canon van Steenwijkerland centraal. De canon geeft een beeld van de geschiedenis van de regio waarvan diverse aspecten in de leerlijnen belicht worden. Door het erfgoed uit de eigen omgeving te betrekken leren kinderen over het verleden en het belang om dit te bewaren voor de toekomst. Tevens verbindt het leerlingen met hun omgeving en achtergrond en wordt het identiteitsbesef ontwikkeld.
De leerlijn erfgoed wordt voor een deel een zogenaamde basis-leerlijn met daarin onderwerpen uit de regio Steenwijkerland en voor een deel schoolspecifiek. Voor het school specifieke deel wordt gebruik gemaakt van erfgoedonderwerpen uit de directe schoolomgeving. Zo zullen de lesonderwerpen nog meer betekenis krijgen voor de leerlingen.
Binnen de leerlijnen erfgoed en beeldend worden verwijzingen naar elkaar gemaakt, zodat op verschillende manieren rondom een bepaald thema geleerd kan worden en een hoger leerrendement ontstaat.
In aansluiting op de leerlijnen wordt een buitenschools aanbod ontwikkeld waardoor er een verbinding ontstaat tussen binnenschools en buitenschools. Hiermee krijgen kinderen de mogelijkheid om hun talenten verder te ontwikkelen.
____________________________________________________________________
Iets waar ik nog nooit van had gehoord, was het 'cultuurmenu'. Het is goed om te weten dat Gemeente Steenwijkerland, de gemeente waarin ik zelf woon, dit aanbiedt op de basisscholen. Ik ben zeer blij met het feit dat hier aandacht aan wordt gegeven. In het vervolg zal ik dus zeker eens een kijkje nemen om te zien wat hiervoor wordt gedaan.
Ik ben mij ervan bewust dat zeker niet elke leerkracht staat te springen om cultuureducatie op basisscholen te verbeteren. Zelf vind ik dit uitermate belangrijk, omdat de leerlingen bijvoorbeeld leren om hun eigen ideeën vorm te geven en om over hun ervaringen en gevoelens te communiceren. Ze leren (andere) culturen kennen en kijken met een kritische blik. Ik hoop zoveel mogelijk leerkrachten te enthousiasmeren met mijn passie voor cultuureducatie, want is dat niet waar wij in de toekomst juist heengaan? Je eigen mening vormen, kritisch kijken, op verschillende manieren kunnen uiten en respect hebben voor andere culturen staat tegenwoordig centraal. En als we al die standaard weken hebben met rekenen en taal, hoe leuk is het dan dat de leerlingen eens mogen werken met cultuureducatie? Ik hoop dat cultuureducatie in de toekomst nog serieuzer wordt genomen en dat alle leerlingen mogen genieten van prachtige cultuur!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten