vrijdag 13 januari 2017

Een kijkje in het educatief materiaal van het Stedelijk Museum Zwolle


Vaak willen leerkrachten wel meer aan cultuureducatie doen, maar weten ze gewoon niet hoe ze dit moeten doen. Ze zijn zich er niet van bewust hoeveel mogelijkheden er nou eigenlijk voor cultuureducatie zijn en zullen dus ook niet gauw zelf het initiatief nemen om dit uit te zoeken. Het Stedelijk Museum Zwolle leek hier ook moeite mee te hebben: basisscholen blijven eerder weg dan dat ze komen. Waar ligt dit eigenlijk aan en hoe kunnen wij er voor zorgen dat de communicatie tussen instellingen en basisscholen beter verloopt? Het Stedelijk Museum Zwolle is nieuwsgierig naar wat toekomstige leerkrachten en ICC’ers van het educatief materiaal vinden dat het museum te bieden heeft. Wij, de studenten van de KPZ, kregen de uitgelezen kans om een kijkje te nemen in het educatief materiaal van het museum.

Het was een mooie gelegenheid voor beide partijen: het museum kreeg feedback van aankomende leerkrachten en ICC’ers en de studenten konden educatief materiaal bekijken wat zij later kunnen gebruiken voor hun eigen basisschool. Het is goed dat de KPZ ons laat inzien wat verschillende instellingen ons kunnen aanbieden, en dat het zeker veel meer instellingen zijn dan wij denken.

In het Stedelijk Museum Zwolle werden de studenten in kleine groepen verdeeld om het educatief materiaal te bekijken. Er waren verschillende opdrachten, ontworpen op niveau van de leerlingen. Ik kreeg met mijn groep de kans om het project ‘Deksels’ te bekijken. Voor de projecten liepen wij naar het oude gedeelte van het museum: het Drostenhuis. Een sfeervol woonhuis, gebouwd in 1551, met prachtige en elegante elementen uit die tijd. Bij ons project hoorde een bosje sleutels: een spannend begin!

Het project begon in de salon, waar wij een kist vonden op de grond. Op de kist lag een brief van Roderick, die wij normaal aan de kinderen zouden voorlezen. Bij de brief zat een rebus die wij moesten oplossen, zodat wij er achter zouden komen welke sleutel wij voor de kist moesten gebruiken. In elke kist zat weer een kleinere kist verstopt, die pas kon worden geopend met een sleutel na het goed uitvoeren van een opdracht. De laatste sleutel leidt naar een schatkistje in het museum, waar een kleine verrassing in zit voor de kinderen. Tijdens het project zijn de leerlingen ook nog eens bezig met de onderdelen drama, beeldend en cognitief, dus er is sprake van een mooie afwisseling.

Wij mochten als studenten feedback geven op het educatief materiaal dat wij tijdens ons bezoek hebben bekeken. Dit was erg interessant, omdat wij zelf ook bijvoorbeeld leren om kritisch te kijken naar methodes, en dus ook ander educatief materiaal. Hieronder is onze feedback te lezen.

Als eerste vonden wij het project ontzettend leuk! Zelfs wij als ‘volwassenen’ werden enthousiast en konden niet wachten om aan de slag te gaan. Het is vooral door de lay-out zeer aantrekkelijk en zal de leerlingen dus motiveren. De doelgroep die wij hadden verwacht bij dit project was groep 6/7, dus wij zaten redelijk dichtbij. Er wordt dan ook door ons verwacht dat deze opdracht goed zal aansluiten. Dit project zou je ook prima met een groep 7/8 kunnen uitvoeren, alleen zullen de vragen in dat geval wel uitdagender moeten zijn. Er wordt ook gebruik gemaakt van verschillende werkvormen, wat heel sterk is. Leerlingen worden ook naar andere plekken gebracht, wat het nog interessanter maakt. 

Naast ons enthousiasme hebben wij ook nagedacht over eventuele verbeteringen, zodat de opdracht nog mooier, leuker of beter zou kunnen worden gemaakt. De punten waar wij aan hebben gedacht zijn:
- Over de eerste brief: houd meer informatie achter (zoals de verschillende kisten en de schat op het eind) om het nog spannender te maken. Het is al een spannende zoektocht, maar in de brief wordt al veel verklapt, waar je juist nog meer motivatie mee zou kunnen bereiken. Laat de kinderen vooral zelf ontdekken in plaats van sommige onderdelen al voor te kauwen. Zo zal er meer verbazing en verwondering zijn bij dit leuke project.
- Over de brieven: voor de brief kan ook nog worden gedacht aan 'oud' taalgebruik, om zo nog meer aan te sluiten op de realiteit. Voor de kinderen is dit ook even gek: het is iets dat ze niet kennen en ze zijn vast benieuwd naar een aantal nieuwe (oude) woorden. 
- Over het verhaal in het algemeen: Het verhaal is heel leuk. Zelf zaten wij te denken of het niet nog leuker wordt als het verhaal nog realistischer zou zijn. Wij begrepen zelf van het verhaal dat het over twee jonge kinderen ging. Ons leek het leuk als het verhaal nog meer zou aansluiten op de realiteit, met volwassen van vroeger. Het is op dit punt maar net waar je voor kiest: aansluiten op de leeftijd van de kinderen of aansluiten op de realiteit. [Achteraf hoorden wij dat het verhaal wél gebaseerd is op een historisch persoon. Dit is wellicht weggevallen in de uitleg. Hoe zouden ze dit nog duidelijker kunnen maken?]


De studenten van de KPZ hebben een leuke tijd gehad in het Stedelijk Museum Zwolle: het educatief materiaal was ontzettend leuk en er is goed over nagedacht. Het was ook leerzaam, omdat wij ons nu beseffen wat een bepaalde instelling voor soort educatief materiaal kan aanbieden. Het was inspirerend en zorgt voor enthousiasme: ik zou graag vaker kijken bij verschillende instellingen in de buurt.


Misschien heeft deze blog je wel inspiratie gegeven om eens een kijkje te nemen bij bepaalde instellingen in jouw buurt, en kun jij je klas wellicht verblijden met een mooie dag cultuureducatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten